Thursday, May 28, 2009

10 pelajar IPT sertai cabaran Hijaukan Dunia


Oleh Norliza Abdullah

SCHNEIDER Electric, pakar pengurusan tenaga global berpangkalan di Perancis, memilih 10 pasukan di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi di Malaysia menyertai pertandingan akhir cabaran "Hijaukan Dunia", pada 30 Jun ini.

Pelajar terpilih dari Universiti Malaya dan Kolej Universiti Sedaya Antarabangsa, masing-masing dua pasukan, Universiti Sains Malaysia (tiga pasukan), Universiti Tunku Abdul Rahman International, Universiti Multimedia dan Kolej Inti Nilai, masing-masing satu pasukan.

Pada peringkat awal, sejumlah 66 pasukan dari 11 universiti tempatan mendaftar untuk menyertai cabaran berkenaan.


Pemilihan berdasarkan kriteria ditetapkan iaitu 30 peratus idea & inovasi, diikuti kerumitan dan tahap kesukaran reka bentuk (20 peratus), keberkesanan cekap guna tenaga (30 peratus) dan kebolehgunaan serta kesesuaian (20 peratus).

Pada pertandingan akhir cabaran diadakan di Pusat Konvensyen Sunway, Selangor nanti, pelajar berpeluang mempamerkan prototaip cekap guna tenaga yang direka bentuk dan dibina untuk pelbagai projek.

Ia termasuk sistem penyaman udara, sistem dingin hawa, dan sistem pengurusan kuasa papan suis dan juga sistem pam air.

Pengarah Negara Schneider Electric Industries (M) Sdn Bhd, Mow Li Li, berkata sebagai warga korporat pihaknya juga bertanggungjawab memupuk kesedaran pentingnya menjaga alam sekitar.

Beliau yang kagum dengan kemampuan pelajar tempatan berkata, antara cabaran pihaknya ialah memilih hasil yang dapat menjana teknologi baru," katanya.

Sambil menjelaskan pihaknya sedia membantu pasukan terpilih mendalami konsep cekap guna tenaga untuk membina prototaip bagi pertandingan akhir, beliau berkata;

“Latihan sehari untuk pasukan terpilih diadakan baru-baru ini. Setiap pasukan diberi peruntukan 50,000 token bersamaan RM15,000 untuk membeli produk Schneider Electric bagi membina prototaip masing-masing.

“Tiga pasukan terbaik akan menerima derma siswa bernilai RM15,000, RM10,000 dan RM5,000, trofi dan sijil. Pasukan juara juga akan memenangi hadiah lawatan ke kilang Schneider Electric di Bangkok.”

Pertandingan akhir cabaran "Hijaukan Dunia" akan diadakan di Pusat Konvensyen Sunway, Selangor.