Wednesday, May 20, 2009

76 pelajar CUCMS sertai karnival kesihatan



ORANG ramai mengambil kesempatan mendapatkan khidmat pemeriksaan kesihatan percuma pada karnival kesihatan di SMK Seri Dungun, Dungun, baru-baru ini.


DUNGUN 20 Mei - Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS) menghantar para pelajarnya menyertai karnival kesihatan di sini dalam usaha memupu k mereka membantu masyarakat setempat, baru-baru ini.

Karnival sehari yang berlangsung di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Dungun di sini itu disertai 76 pelajar perubatan tahun satu CUCMS.

Kesemua pelajar itu memberikan perkhidmatan kesihatan kepada masyarakat di kawasan tersebut.

Pengarah programnya, Nur Atiqah Zulkipili berkata, penyertaan mereka dalam karnival anjuran Persatuan Perubatan Islam Malaysia dan kerajaan negeri itu bertujuan memberi pendedahan terhadap kerja-kerja kemasyarakatan dalam kalangan pelajar perubatan.

''Sepanjang aktiviti yang dijalankan bermula pukul 7.15 pagi sehingga 4 petang, lebih 200 penduduk di daerah ini berpeluang mendapatkan khidmat pemeriksaan kesihatan beserta khidmat konsultan secara percuma.

''Mereka mendapatkan khidmat tersebut daripada dua orang doktor yang didatangkan khas dari Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), dengan bantuan para pelajar kolej universiti ini," katanya di sini hari ini.

Menurutnya, para pelajar turut terlibat dalam aktiviti karnival kesihatan tersebut iaitu pemeriksaan gigi dan mata, kelas pertolongan cemas, pameran anti dadah dan pertandingan sains.

Katanya lagi, pelajar perubatan tersebut turut mengadakan perlawanan persahabatan bola sepak dan bola jaring dengan pelajar sekolah tersebut.

Selain itu, jelas beliau, karnival tersebut dimeriahkan dengan gerai jualan dan makanan.

Menurutnya, para pelajar CUCMS dibimbing oleh dua pensyarah pengiring iaitu Prof. Dr. Noor Aini Abd. Hamid dan Prof. Madya Dr. Mohamed Ikram Mohamed Salleh.