Wednesday, May 20, 2009

Galak berfikir lebih kritikal

KAMPUS baru Kolej Taylor di Sri Hartamas menawarkan pelbagai kemudahan dan teknologi canggih bagi memberi keselesaan kepada pelajarnya di samping memenuhi keperluan era teknologi maklumat kini.

Pengarah Program A Level Cambridge, Kolej Taylor Sri Hartamas, Ananda Kumaresh, berkata pihak kolej memberi lebih penekanan terhadap penggunaan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) dalam pengajaran dan pembelajaran bersesuaian dengan pelajar generasi-Y lebih celik teknologi.


Menurutnya, pendekatan pengajaran yang digunakan lebih tertumpu kepada pelajar iaitu dengan memberi pendidikan yang disesuaikan kepada keperluan, minat dan gaya pembelajaran mereka.

"Konsep pembelajaran kita tumpu kepada pelajar bagi memastikan mereka akan lebih seronok menimba ilmu dan mendapat pengalaman belajar yang lebih canggih.

"Di sini, mereka digalakkan membabitkan diri secara aktif dan bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri," katanya.

Selain itu, menurutnya, setiap kelas dikendalikan dengan tahap pembabitan dan interaksi yang lebih tinggi dengan pelajar.

"Pelajar tidak hanya disuap maklumat, sebaliknya soalan terbuka diberikan dan mereka diberi panduan untuk menyelesaikan segala masalah dalam merangka rumusan atau jalan penyelesaian.

"Kaedah ini menggalakkan mereka berfikir lebih kritikal, mengasah kemahiran komunikasi lisan, membina semangat berpasukan dan menanamkan kemahiran kepimpinan di kalangan pelajar," katanya.