Wednesday, May 20, 2009

Kaji kesan sarung tangan getah asli

UNIVERSITI Putra Malaysia (UPM) dan Lembaga Getah Malaysia (LGM) akan menjalankan kerjasama dalam penyelidikan kesan sarung tangan getah asli terhadap pekerja kesihatan di seluruh dunia.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK), Datuk Peter Chin Fah Kui, berkata hasil penyelidikan itu mendorong industri sarung tangan menghasilkan produk getah asli bagi tujuan perubatan.


“Kesedaran ini perlu diutamakan bagi meyakinkan pengguna terhadap sarung tangan buatan Malaysia,” katanya.

Sementara itu, Naib Canselor UPM, Profesor Datuk Dr Nik Mustapha R Abdullah, berkata penyelidikan itu dijalankan bagi mengetahui tahap alahan sarung tangan perubatan terhadap pekerja.

Penyelidikan itu akan dibuat ke atas ciri sarung tangan termasuk kandungan serpihan protein dan kimia bagi menentukan kadar alahan getah asli pada mereka yang berisiko tinggi.

Terdahulu, Majlis Dialog Keempat KPPK dengan UPM membincangkan pembangunan modal insan untuk menyediakan latihan industri dan amali di agensi KPKK kepada pelajar dan kakitangan UPM selain warga KPPK ditawarkan melanjutkan pelajaran di UPM.

Dialog itu membincangkan peruntukan aktiviti penyelidikan dan pembangunan bagi sektor perladangan serta komoditi oleh KPPK.

Kerjasama antara UPM dan KPPK bernilai RM1.49 juta itu dijangka dapat memberi latihan dan pendedahan teknologi peralatan terbabit dalam reka bentuk serta pembuatan komponen kayu Sistem Pembinaan Industri.

Hadir sama, Ketua Pengarah LGM, Datuk Dr Kamarul Baharain Basir.