Wednesday, May 20, 2009

Kampus Astro


Oleh Suliati Asri



DENGAR saja namanya, Kampus Astro, pasti apa yang berlegar di minda adalah bangunan canggih berteknologi tinggi dilengkapi kemudahan pembelajaran terkini.

DENGAR saja namanya, Kampus Astro, pasti apa yang berlegar di minda adalah bangunan canggih berteknologi tinggi dilengkapi kemudahan pembelajaran terkini.

Namun, jika itu tanggapannya, ia nyata silap kerana Kampus Astro Bersama Komuniti Sekolah (Kampus Astro) bukan institusi pengajian tinggi tetapi ia program kerjasama antara Kementerian Pelajaran dan Astro yang menyediakan pembelajaran bertaraf dunia di semua sekolah melalui tontonan siaran televisyen.


Kampus Astro ini adalah antara inisiatif tanggungjawab korporat Astro sebagai pengendali televisyen satelit pelbagai saluran terus ke rumah.

Ia juga adalah pendekatan baru dalam menyampaikan maklumat dan pembelajaran bertaraf dunia kepada masyarakat melalui siaran televisyen.

Ini kerana menerusi Kampus Astro ini, pelajar di 10,000 sekolah rendah dan menengah di seluruh negara termasuk Pusat Aktiviti Guru akan dibekalkan dekoder dengan fungsi merakam, set televisyen, akses kepada 11 saluran kandungan pelajaran dan maklumat Astro.

Kampus Astro ini memberi peluang kepada pelajar untuk mendapat pembelajaran bermutu dan kandungan informatif bertaraf dunia melalui 11 saluran antarabangsa dan tempatan Astro iaitu Saluran TV1, TV2, Astro Awani, Bernama TV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Discovery Science, The History Channel, Animal Planet, Astro Ceria dan Disney Channel.

Ketua Pegawai Eksekutif Astro, Rohana Rozhan, berkata dalam era globalisasi, masyarakat kini lebih mengutamakan pembelajaran berbanding hiburan kerana hampir 80 peratus pelanggan Astro melanggan pakej pembelajaran.

Oleh itu, menurutnya, sejajar dengan sokongan pihak kementerian terhadap konsep pembelajaran dan menimba ilmu pengetahuan melalui tontonan televisyen, Astro komited melabur RM30 juta dalam tempoh tiga tahun bagi melaksanakan program ini di seluruh negara.

"Kami di Astro menyedari Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) terus berusaha agar semua anak Malaysia mendapat akses kepada pelajaran yang berkualiti dan bertaraf dunia.

"Jadi, sebagai pengendali televisyen satelit di negara ini, Kampus Astro adalah medium utama kami bagi mencapai matlamat untuk mengilhamkan pembelajaran secara holistik kepada semua sekolah terutama di kawasan luar bandar.

"Sudah menjadi harapan kami supaya menerusi Kampus Astro ini, pelajar dapat memperoleh pengetahuan terkini, meluaskan pengalaman serta meningkatkan kemahiran," katanya.

Kerjasama antara Astro dan KPM sebenarnya sudah bermula sejak 2000 lagi dengan membekalkan perkhidmatan Astro termasuk dekoder, televisyen dan saluran pilihan kepada beberapa sekolah terpilih.

Namun, selepas kontrak itu berakhir pada 2007, Astro tetap meneruskan komitmen untuk memberi perkhidmatan percuma kepada sekolah di Sabah dan Sarawak supaya mereka yang berada di pedalaman dapat menonton siaran televisyen melalui teknologi satelit Astro.

Rohana berkata, usaha itu secara tidak langsung menguatkan lagi kepercayaan kementerian bahawa televisyen adalah media berkesan dalam menyebarkan ilmu bertaraf dunia kepada masyarakat.

"Bagi menentukan kejayaan projek ini, kami tidak akan tertumpu kepada pemasangan perkhidmatan Astro tetapi turut mengambil tindakan proaktif dengan mengadakan sesi komunikasi dan latihan kepada guru.

"Selain itu, kami mengadakan program menyeluruh termasuk bengkel yang dapat memberi galakan kepada guru menggunakan perkhidmatan dan kandungan kami sebagai alat mengajar.

"Justeru, dari semasa ke semasa, kami akan sentiasa menimbangkan maklum balas daripada guru dalam usaha untuk membaiki kandungan dan penyampaian maklumat," katanya.

Kampus Astro yang dilancarkan Menteri Pelajaran Malaysia, Datuk Seri Hishamuddin Hussein di Sekolah Menengah Kebangsaan Nabawan II, Keningau, Sabah itu akan dilaksanakan selama tiga tahun secara berperingkat.

Menurutnya, di bawah fasa satu, fokus diberikan kepada sekolah di sekitar Sabah dan Sarawak sebelum ke sekolah di seluruh Semenanjung Malaysia di bawah fasa kedua.

"Matlamat utama program ini adalah untuk memastikan sekolah di kawasan pedalaman dan sekolah yang tidak mendapat sebarang kemudahan transmisi televisyen sebelum ini berpeluang untuk mendapatkan pendedahan mengenai pengisian pembelajaran menerusi teknologi satelit Astro.

"Kita berharap dengan adanya Kampus Astro ini, semua pelajar di seluruh negara tidak akan ketinggalan dan mampu menjana minda mereka ke arah yang lebih kreatif.

"Selain itu, kita sentiasa mengharapkan Kampus Astro ini akan memberi inspirasi kepada minda kanak-kanak yang inovatif dan bersifat ingin tahu melalui kandungan pendidikan serta maklumat bertaraf dunia kerana ilmu itu penyuluh kehidupan," katanya.