Wednesday, May 20, 2009

Kecacatan komunikasi manusia


Oleh Suliati Asri



MASALAH gagap, sengau, mempunyai suara garau atau serak, pelat beberapa konsonan huruf dan nyaring yang melampau adalah sesuatu yang biasa andai ada orang terdekat mengalaminya.

MASALAH gagap, sengau, mempunyai suara garau atau serak, pelat beberapa konsonan huruf dan nyaring yang melampau adalah sesuatu yang biasa andai ada orang terdekat mengalaminya.

Ada sesetengah orang dalam masyarakat kita terutama ibu bapa pasrah apabila anak mereka mengalami masalah seperti ini.


Walaupun ia dikatakan normal, sebenarnya ia sebaliknya. Ini kerana masalah ini adalah satu sindrom di panggil kecacatan komunikasi manusia dan ia boleh dirawat.

Kecacatan komunikasi manusia? Apakah yang dimaksudkan dengan kecacatan komunikasi ini? Pelik juga kerana dalam berkomunikasi juga ada kecacatan?

Pensyarah Kecacatan Komunikasi Manusia Universiti Manusia (UM), Abdul Rahim Mat Yassim, berkata kecacatan komunikasi manusia adalah perkara, penyakit atau fenomena yang mengganggu seseorang itu untuk komunikasi.

Menurutnya, ia berkaitan masalah bahasa dan pertuturan yang dihadapi penghidapnya berbentuk patologi yang berkait dengan penyakit bahasa.

"Kecacatan komunikasi manusia ini membabitkan alat pengeluaran bahasa pertuturan terutama dari saluran pertuturan iaitu daripada rongga hidung, mulut sehinggalah ke saluran suara serta otak.

"Apabila saluran itu mengalami kecederaan atau mempunyai kecacatan, ia akan menjejaskan bahasa dan pertuturan serta menggendalakan komunikasi. Itulah juga definisi kecacatan komunikasi manusia," katanya yang sudah berkecimpung dengan bidang ini selama 13 tahun.

Contoh terbaik adalah kecacatan artikulasi yang apabila seseorang bercakap dalam bahasa ibunda, dia tidak boleh menyebut dengan betul bersesuaian dengan peringkat umurnya seperti pelat.

"Mungkin dalam pelat itu, dia ada menggugurkan bunyi, penambahan bunyi, membuat pemesongan bunyi dan penggantian bunyi.

Justeru, apabila seseorang itu gagap, sengau, mempunyai suara garau atau serak dan nyaring yang melampau, ia dikategorikan sebagai mempunyai kecacatan komunikasi manusia.

Walaupun, ada sesetengah masyarakat menyifatkan ia sebagai kejadian semula jadi, sebenarnya ia boleh di betulkan dan perlu dikesan lebih awal.

Bagaimanapun, perkara ini perlu dikesan dengan segera kerana jika lambat, ia boleh mengakibatkan kanak-kanak itu akan mengalami masalah dalam berkomunikasi.

Selain itu juga, kelewatan ibu bapa mengesan masalah ini juga boleh menyebabkan rawatan yang bakal dijalani lebih panjang.

Menurutnya, paling awal perkara ini dapat dikesan adalah ketika kanak-kanak itu berusia dua tahun. Ini kerana pada ketika itu mereka sudah boleh bercakap walaupun hanya beberapa patah perkataan saja.

"Jadi, jika di usia ini, mereka masih tidak boleh bercakap, ibu bapa perlu mengambil tindakan bagi mengelak masalah ini berlarutan dan bukannya hanya menganggapnya sebagai normal.

"Selain itu, jika mereka sudah mencecah umur enam tahun dan bercakap seperti kanak-kanak berusia tiga atau empat tahun, itu bermakna si kecil itu ada sindrom ini," katanya.

Dengan keadaan anak yang seperti itu dan ibu bapa masih tidak mengambil tindakan, kanak-kanak berkenaan akan berdepan masalah apabila besar nanti.

"Contohnya, kanak-kanak yang gagap. Jika dia tetap gagap sehingga mencecah usia sembilan tahun, kemungkinan besar kanak-kanak itu akan mengalami gagap yang kekal dan sukar untuk dirawat.

"Semakin lambat kanak-kanak itu dikesan mengalami sindrom ini, semakin panjanglah tempoh rawatan yang mereka terpaksa terima," katanya.

Ada juga segelintir ibu bapa yang menyedari masalah ini tetapi tidak tahu ke mana seharusnya mereka merujuk.

Selain itu, mereka juga tidak ada masa untuk membuat kajian atau berjumpa dengan pakar dan kerana itu anak dibiarkan dalam keadaan sedemikian.

Menurut Rahim, ibu bapa sebenarnya ada banyak tempat untuk membuat rujukan atau memulihkan sindrom ini.

"Ibu bapa sebenarnya boleh merujuk kepada persatuan yang banyak ditubuhkan di negara kita termasuk persatuan orang pekak.

"Selain itu, mereka juga boleh merujuk kepada Pusat Perubatan UM (PPUM) Bahagian Klinik Telinga, Hidung dan Tekak," katanya.

Di klinik terbabit, kanak-kanak boleh dibantu dengan penilaian klinikal apabila kebiasaannya doktor akan memeriksa alat pertuturan mereka bagi menentukan kecacatan fizikal pada alat pertuturan berkenaan.

"Jika tidak ada kecacatan fizikal dikesan, doktor akan terus merujuk kepada jurupulih pertuturan klinikal yang menawarkan perkhidmatan seumpama itu di PPUM.

"Bagaimanapun, jika terdapat kecacatan fizikal, doktor akan membuat pembetulan di bahagian yang mengalami kecacatan itu," katanya.

Sementara itu, selain menyediakan klinik berkaitan masalah ini, UM juga menawarkan kursus berkenaan di Fakulti Bahasa dan Linguistik sejak 13 tahun lalu.

Bagaimanapun, kursus itu tidak dikenali ramai kerana kurang pendedahan dan kebanyakan berpendapatan kecacatan atau kelemahan dalam komunikasi itu berkait rapat dengan kelemahan seseorang menguasai bahasa kedua seperti bahasa Inggeris.

Biasanya apabila bercerita mengenai komunikasi, orang akan berpendapat mengenai bagaimana kita bertutur dalam bahasa lain tetapi bidang komunikasi ini sangat meluas dan ia mempunyai kecacatan yang kita tidak

tahu.

Rahim berkata, UM menawarkan kursus ini di peringkat sarjana muda dan sarjana yang akan mengkaji mengenai bahasa serta pertuturan kerana komponen itu penting dalam sesuatu komunikasi.

Kursus ini juga menggabungkan perubatan dan linguistik kerana ia memerlukan pengetahuan dalam bidang anatomi dan psikologi dalam pertuturan.

"Oleh itu, dengan ilmu ini, pelajar atau guru yang mengambil kursus berkenaan boleh membuat pengesahan awal terhadap kanak-kanak atau murid yang menghidap sindrom ini.

"Selain itu, pelajar juga terutama guru dapat memberi tumpuan kepada murid yang bermasalah supaya mereka tidak ketinggalan serta terpinggir," katanya.

Menurutnya, kanak-kanak yang ada masalah kecacatan komunikasi manusia ini bukanlah seorang yang bodoh atau lembap, namun dek sindrom ini mereka tidak dapat menerima pelajaran itu dengan baik.

"Jadi, saya berharap sangat agar masyarakat terutama ibu bapa dan guru lebih peka terhadap permasalahan ini supaya mereka tidak terabai," katanya.

Bagi mereka yang mempunyai anak mengalami sindrom ini dan ingin membuat rujukan, bolehlah menghubungi Abdul Rahim Mat Yassim di talian 03-79673108 atau e-mel: masrimie@gmail.com