Wednesday, May 20, 2009

MSU turut sedia kemahiran insaniah

DIA menjadi contoh graduan Management and Science University (MSU) yang berjaya memasuki industri kerjaya sebaik tamat pengajian.

Bukan sekadar kecemerlangan dalam akademik, Zeti Akhtar Zakaria, 30, membuktikan kemampuan MSU menyediakan sumber tenaga kerja yang memenuhi kehendak majikan sekali gus 'melariskan' pasaran graduan.


"Saya anggap belajar di MSU bagaikan satu rahmat kerana institusi ini mampu memberi ilmu dan kemahiran secara menyeluruh.

"Buktinya, sebahagian besar graduan MSU sering menjadi rebutan majikan kerana yakin produk institusi ini memang berdaya saing dan mampu memberi sumbangan bernilai," katanya ketika ditemui pada majlis Alumni MSU, baru- baru ini.

Dia menamatkan pengajian dalam ijazah Sarjana Muda Pengurusan Industri tahun lalu sebelum dilamar sebuah syarikat antarabangsa.

Dia kini berkhidmat sebagai Eksekutif Logistik di Fresenius Medical Care Malaysia Sdn Bhd, Petaling Jaya, syarikat berpangkalan di Jerman yang membekalkan mesin hemodialisis dan produk kesihatan di seluruh dunia.

Zeti berkata, selain berkat usaha sendiri, dorongan pensyarah terutama dalam program mentor mentee banyak membantu.

Menurutnya, dia tidak pernah menganggap belajar atau menerima tugasan satu bebanan, tetapi menimba pengetahuan dan pengalaman baru.

"Sebagai pelajar, tugas utama ialah mengaut ilmu sebanyak mungkin. Istimewanya di MSU, pelajar bukan saja diberi ilmu secara akademik, tapi kemahiran insaniah seperti membina komunikasi yang baik secara latihan amali berterusan.

"Inilah kelebihan dan perbezaan graduan MSU. Hasilnya, majikan dan pasaran kerjaya mempercayai kemampuan kami," katanya.

Minat yang mendalam terhadap organisasi sesebuah syarikat turut mendorongnya memilih MSU.

"Program ditawarkan berkaitan persekitaran untuk semua organisasi manakala modul subjek bertepatan keperluan semasa industri.

"Semua ini banyak membantu terutama bagi graduan yang langsung tiada pengalaman bekerja. MSU adalah landasan terbaik kepada mereka yang ingin membina kerjaya cerah pada masa depan," katanya yang juga penerima Anugerah Presiden MSU.

Mengikut kajian pengesanan dijalankan setiap tahun, 95 peratus graduan MSU mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.

Mereka bertugas dalam pelbagai segmen industri seperti pembuatan, kesihatan, perbankan, hospitaliti dan perniagaan.