Thursday, May 28, 2009

Pelajar cemerlang terima biasiswa Jepun



"KEJAYAAN ini adalah satu penghargaan kepada usaha keras yang dilakukan dan adalah menjadi tugas saya untuk terus cemerlang di peringkat pascaijazah, kata penerima biasiswa berprestij kerajaan Jepun, Aisha Mohamad Takeshi Onizukawaki.

Biasiswa melalui Skim Program Latihan Khas Lanjutan Bagi Pembangunan Kerjaya Pelajar Asing dari Asia itu disediakan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi, Jepun khusus untuk pelajar-pelajar Asia cemerlang.

Kecemerlangan pelajar kelahiran Osaka, Jepun itu, mula dilihat ketika mengikuti pengajian peringkat diploma di Kolej PTPL lagi apabila berjaya menerima Anugerah Khas Presiden PTPL pada Majlis Konvokesyen Kumpulan Kolej PTPL pada 2003.


Beliau yang mengikuti Diploma Teknologi Maklumat di Kolej PTPL Shah Alam meneruskan kecemerlangan apabila menyambung pengajian di MSU sehinggalah beliau menerima tawaran biasiswa Kerajaan Jepun ini.

Kini, Graduan Bacelor Teknologi Maklumat dan Komunikasi MSU itu mengikuti pengajian peringkat sarjana jurusan media dan teknologi maklumat di Tokyo University of Technology, Hachioji di mana beliau akan menerima elaun sara hidup sebanyak RM5,500 sebulan sepanjang pengajian disamping pembiayaan penuh yuran pengajian.

“Saya bertuah kerana dilahirkan dalam keluarga berketurunan Jepun yang amat mementingkan disiplin dan menjadi titik tolak kejayaan saya hari ini” katanya.

Menyingkap rahsia kecemerlangan akademiknya, Aisha berkata, tumpuan penuh di dewan kuliah serta tidak bertangguh melaksanakan tugasan adalah faktor utama kejayaannya.

“Perlu ada keseimbangan dalam kehidupan bersosial dan pada masa sama, tidak melupakan pertolongan daripada pensyarah,” katanya.

“Terima kasih kepada ibu bapa, keluarga, pensyarah, dan rakan-rakan yang banyak memberikan dorongan kepada saya untuk terus cemerlang dalam bidang yang diceburi juga kepada pihak pengurusan MSU dan PTPL terutamanya Presidennya, Prof Datuk Wira Mohd Shukri Ab Yajid yang banyak membantu saya mencapai impian ini,” katanya.