Wednesday, May 20, 2009

Penyelidik UMP mampu bersaing

KEMENANGAN berganda di Ekspo Teknologi Malaysia (MTE) 2009 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), baru-baru ini, membuktikan penyelidik Universiti Malaysia Pahang (UMP) mampu bersaing dengan penyelidik lain di negara ini.

Naib Canselornya, Profesor Datuk Dr Daing Nasir Ibrahim, berkata kemenangan ini membantu meningkatkan sumbangan universiti terhadap sains dan teknologi.


Kejayaan itu memberi makna yang cukup mendalam kepada UMP kerana hampir semua projek penyelidikan yang di bawa mendapat pengiktirafan juri profesional.

Sementara itu, Timbalan Naib Canselor UMP, Prof Madya Rosli Mohd Yunus, berkata, setiap penyelidikan adalah bagi memenuhi keperluan pelanggan terutama industri.

“Ini sejajar dengan usaha kerajaan untuk memperbadankan universiti dan berharap setiap penyelidikan berjaya dipaten dan dikomersilkan kerana ia mampu menghasilkan sumber pendapatan kepada kampus sendiri,” katanya.

Di MTE, UMP memenangi pingat emas melalui penyelidikan terhadap sisa industri (titatium dioksida) yang diformulasi semula sebagai gris serba guna berkeupayaan tinggi.

Pingat emas kedua dimenangi Pensyarah Fakulti Kejuruteraan Elektrik & Elektronik, (FKEE), Dr Ahmed N Abdella (FKEE) iaitu penyelidikan mengenai pembangunan perisian yang boleh mengenal pasti dan memantau tahap kesihatan pesakit menggunakan aplikasi tanpa wayar.

Pingat emas ketiga diterima Pensyarah Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Zamzuri Hamedon yang mencipta alat untuk memudahkan pemotongan dahan pokok kelapa sawit yang menjimatkan kos dan mudah untuk diaplikasi.

Selain itu, hasil penyelidikan Pensyarah Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Sumber Asli (FKKSA), Dr Hayder A Abdul Bari (FKKSA) turut menerima Anugerah Penyelidikan Terbaik dari keseluruhan penyertaan.

Tahun ini, UMP menghantar 13 penyertaan terdiri daripada pelbagai projek penyelidikan dari semua fakulti dan merangkul tiga pingat emas, dua perak dan tujuh pingat gangsa.

Buat pertama kalinya bagi pameran MTE, booth UMP mendapat tempat pertama bagi anugerah booth terbaik bagi kategori Bare Space Category.