Thursday, May 28, 2009

UiTM terus martabat bangsa


SHAH ALAM 26 Mei – Universiti Teknologi Mara (UiTM) akan terus menjadi universiti yang menitikberatkan aspek sosioekonomi antara kaum melalui pendidikan.

Naib Canselornya, Prof. Datuk Dr. Ibrahim Abu Shah berkata, ia selaras dengan agenda utama pertubuhan universiti yang akan terus memartabatkan kaum untuk menjadikan mereka lebih berdaya saing.

“UiTM sebuah universiti yang memberi fokus kepada pembangunan keintelektualan dan keupayaan satu kaum iaitu Melayu bumiputera.

“Jadi, UiTM berpegang kepada prinsipnya membetulkan ketidakseimbangan dalam aspek sosioekonomi antara kaum melalui sistem pendidikan,” katanya pada Majlis Konvokesyen ke-70 UiTM di sini hari ini.

Turut berangkat, Yang di-Pertuan Agong yang merupakan Canselor UiTM, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

Hadir sama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Majlis Konvokesyen UiTM kali ini berlangsung lapan hari bermula hari ini sehingga 3 Jun.

Konvokesyen kali ini menyaksikan 13,881 graduan menerima diploma, diploma lepasan ijazah, ijazah sarjana muda, sarjana dan ijazah doktor falsafah (PhD).

Ibrahim berkata, berbekalkan peranan yang dimainkan itu, UiTM telah berjaya menempa nama sebagai universiti komprehensif yang berjaya menandingi kebanyakan universiti penyelidikan yang lebih lama.

Sementara itu, dalam keadaan kemelesetan ekonomi sekarang, beliau berharap supaya graduan UiTM tidak mudah berputus asa malah akan terus berusaha untuk berjaya dalam kerjaya dan kehidupan mereka.

“Kepada graduan yang telah berjaya menamatkan pengajian, gunakan kejayaan yang diperolehi ini untuk memajukan diri untuk terus memperjuangkan nasib agama, bangsa dan negara.