Wednesday, May 20, 2009

Warga USIM bantah Israel


Oleh Suliati Asri

Program Rapat Umum disertai 5,000 kakitangan, pelajar di kampus induk

BAGI menentang keganasan Israel terhadap Palestin yang mengorbankan insan tidak berdosa terutama wanita dan kanak-kanak, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mengadakan program Rapat Umum di kampus induknya, Nilai, Negeri Sembilan, baru-baru ini.


USIM turut menganjurkan kutipan derma segera daripada kakitangan dan pelajarnya selama seminggu bagi misi bantuan kemanusiaan.

Penolong Pendaftar Pusat Hubungan Industri dan Khidmat USIM, Syafful Annuar Sarani, berkata program ini diadakan untuk menunjukkan keprihatinan warga USIM terhadapnasib yang menimpa rakyat Palestin.

Selain itu, menurutnya, ia juga satu cara memupuk nilai murni dan menolak keganasan di kalangan warga USIM.

"Dari hari ke sehari, semakin ramai insan yang tidak berdosa menjadi mangsa keganasan Israel.

"Sayangnya, kita tidak ada kuasa menghentikan kekejaman itu melainkan berdoa dan melakukan protes ini.

"Ini juga satu cara memberi sokongan kepada rakyat Palestin dari segi moral dan kewangan supaya mereka bersemangat meneruskan hidup," katanya.

Program yang disertai 5,000 kakitangan dan pelajar USIM dimulakan dengan laungan 'Allahuakbar' dan perarakan bermula dari Bangunan Canselori menuju ke Stadium Tertutup, Nilai.

Sementara itu, Naib Canselor USIM, Profesor Datuk Dr Abdul Shukor Husin, meminta warga USIM secara sukarela memotong satu hari gaji untuk didermakan kepada rakyat Palestin.

"Walaupun hanya menderma sebanyak satu sen, ia sangat bernilai seolah-olah mendermakan satu panadol kepada rakyat Palestin.

"Di samping itu, saya juga berharap semua warga USIM berhati-hati dalam menghulurkan bantuan bagi mengelak pihak lain mengambil kesempatan," katanya.