Friday, July 25, 2008

Sains kesihatan


Oleh Basir Zahrom


KHIDMAT SOSIAL: Pelajar bidang kejururawatan Kolej ShahPutra memeriksa tekanan darah seorang penduduk pada program kemasyarakatan di Kuantan, baru-baru ini.

Kolej ShahPutra dapat kepakaran universiti tempatan, luar negara

MENJELANG akhir tahun ini, Kolej ShahPutra di Bandar Indera Mahkota, Kuantan, akan menambah beberapa lagi program baru Sains Kesihatan sejajar dengan matlamatnya menjadi salah sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) diiktiraf dalam bidang berkenaan.

Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Dr Azman Zaini Abd Ghanie, berkata antara program itu ialah Diploma Farmasi, Diploma Teknologi Makmal Perubatan, Diploma Pembantu Perubatan, Diploma Fisioterapi dan Diploma Persekitaran Kesihatan, selain jurusan sedia ada iaitu kejururawatan.


Sehubungan itu, katanya, kolej itu kini giat menjalin usaha sama dengan institusi pengajian tinggi awam tempatan dan luar negara bagi mendapatkan kepakaran bidang terbabit.

Beliau berkata, penawaran program baru secara tidak langsung membuka lebih banyak peluang pelajar berminat mengikuti pengajian dalam bidang Sains Kesihatan.

“Bagi memperkukuh bidang ini, kami meneruskan kerjasama dengan universiti luar negara seperti di United Kingdom dan Australia. Kami juga akan mendapatkan tenaga pengajar luar, contohnya dari Indonesia dan Filipina bagi menjayakan program Sains Kesihatan.

“Malah, ShahPutra adalah kolej pertama menandatangani memorandum persefahaman dengan University of Hertfordshire, United Kingdom, bagi mendapatkan tenaga pengajar bertauliah untuk program Ijazah Kejururawatan,” katanya kepada Berita Harian.

Azman berkata, pihaknya turut menjalankan aktiviti kemasyarakatan berkaitan bidang Sains Kesihatan, antaranya program ujian kencing manis dan darah tinggi di beberapa daerah di Pahang.

Katanya, selain dapat mendedahkan pelajar kepada dunia pekerjaan sebenar, aktiviti seumpamanya adalah tanggungjawab sosial kolej itu dengan memberikan sesuatu bermanfaat kepada masyarakat.

Kolej ShahPutra menyediakan suasana pembelajaran kondusif, selain dilengkapi kemudahan berteknologi tinggi, antaranya penggunaan ‘smart card’ , Wifi campus dan e-brary (electronic library) yang mempunyai lebih 60,000 bahan rujukan dan bacaan.

Selain penyediaan infrastruktur lengkap, Azman berkata, kolej itu mempunyai 148 tenaga pengajar berkelayakan, termasuk 30 orang lulusan sarjana.

“Pelajar kolej ini diberi penekanan bukan saja kecemerlangan dalam bidang akademik, malah kokurikulum serta kemasyarakatan,” katanya.

Mengenai tanggapan ramai bahawa kos pengajian dan sara hidup tinggi di IPTS, beliau berkata, faktor itu bukan masalah utama belajar di Kolej ShahPutra kerana pelajar disediakan skim ‘Belajar Dulu Bayar Kemudian’.

“Menerusi skim ini, kolej akan menguruskan proses pinjaman dan yuran pengajian. Pelajar cuma perlu mengisi borang pendaftaran dan pinjaman, seterusnya kami membuat susulan dengan pihak terbabit seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional dan Mara.

“Usaha ini bertujuan membantu golongan kurang kemampuan menikmati peluang sama rata dan pada masa sama meringankan bebanan ibu bapa untuk menghantar anak mereka ke kolej ini,” katanya.