Friday, July 25, 2008

UUM didik warga cintakan alam sekitar


Oleh Ihsan Noorzali

UNIVERSITI Utara Malaysia (UUM) menganjurkan Kempen Kesedaran Alam Sekitar bagi memupuk budaya cintakan alam sekitar di kalangan kakitangan dan pelajarnya selama enam bulan mulai 6 Julai lalu.

Program bertemakan kesejahteraan hidup itu antara lain bertujuan memberi kesedaran kepada komuniti kampus mengenai kepentingan menjaga alam sekitar serta mengamalkan budaya hidup sihat.

Pengarah Canselori universiti itu, Mohd Zaini Nasri, berkata antara aktiviti dijalankan sepanjang kempen itu ialah menghapuskan penggunaan polisterina dalam kampus dan menggantikannya dengan bekas lain yang boleh dikitar semula.


Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja kempen itu berkata, pelbagai program lain turut dijalankan antaranya pameran, pertandingan mencipta produk mesra alam, projek kitar semula, pertandingan melukis, fotografi, forum mesra alam dan penanaman pokok.

“Kita mahukan landskap UUM yang bersih dan dipenuhi dengan pokok hijau, sekali gus menjadikannya daya penarik kepada pengunjung,” katanya.

Mengenai penggunaan polisterina, beliau berkata, semua pengusaha makanan di kantin universiti itu diminta tidak menggunakannya, sebaliknya diganti dengan pinggan sebenar.

“Pihak kami juga mahu menghapuskan penggunaan beg plastik dan warga kampus hanya dibenarkan menggunakan beg kertas,” katanya.

Mohd Zaini berkata, penggunaan bekas polisterina secara berterusan akan menyebabkan pengguna terdedah kesan toksik dan bahan kimia yang boleh mengakibatkan penyakit kanser.

Katanya, bekas polisterina itu juga memberi kesan besar terhadap alam sekitar kerana ia memerlukan masa lama untuk reput.

Bagi menjayakan kempen itu, beliau menjelaskan pihak lain terutama badan bukan kerajaan turut diajak menyertainya.