Tuesday, April 29, 2008

1049 graduan sulung MSU



Wan Mohd. Zahid Mohd. Noordin menerima watikah pelantikan Pro Canselor Pertama MSU daripada Canselor MSU, Sultanah Kedah, Sultanah Haminah Hamidun pada majlis konvokesyen keempat universiti itu, baru-baru ini.


TARIKH 31 Mac lalu akan terus terpahat dalam ingatan 1,049 graduan Management & Science University (MSU) apabila menerima ijazah dan diploma masing-masing dalam konvokesyen ke 4 universiti tersebut.Lebih menggembirakan, konvokesyen di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur itu adalah yang pertama sejak institusi itu dinaik taraf kepada universiti penuh. Sebelum ini MSU dikenali sebagai Kolej Universiti Teknologi & Pengurusan Malaysia (KUTPM).

Bilangan siswazah ini menunjukkan peningkatan berbanding jumlah 917 pelajar pada Konvokesyen ketiga, MSU pada Mac 2007.

Ini membuktikan kemajuan dan pencapaian yang memberangsangkan yang dicapai MSU dalam arus pendidikan negara masa kini terutamanya di dalam bidang-bidang kritikal.

Majlis turut menyaksikan penganugerahan ijazah tinggi kepada tiga graduan sulung MSU iaitu seorang graduan Doktor Falsafah (PhD) dalam Pengurusan dan dua sarjana Perniagaan dan Bioperubatan.

Seramai 887 penuntut lagi menamatkan pengajian masing-masing di peringkat sarjana muda dengan kepujian dalam bidang masing-masing. Antaranya Bacelor BioPerubatan, Bacelor Teknologi Perkhidmatan Makanan dan Bacelor Teknologi Maklumat dan Komunikasi.

Majlis konvokesyen kali ini juga menyaksikan kumpulan graduan pertama program Bacelor Bioinformatik menamatkan pengajian mereka.

Pada masa yang sama, seramai 159 lagi graduan diploma termasuk graduan sulung Kejuruteraan Komputer, E-Perniagaan, Pengurusan Pelaburan dan Diploma Pendidikan (TESL) menerima skrol masing-masing.

Pengerusi MSU, Prof. Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Mohd. Noordin dianugerahi Ijazah Doktor Kehormat sebagai menghargai jasa dan usaha beliau mempelopori bidang pendidikan tempatan dan juga antarabangsa. Pada masa yang sama, beliau turut dilantik sebagai Pro Canselor MSU.

Turut hadir ialah Naib Canselor MSU, Prof. Datuk Mohd. Shukri Ab. Yajid.

Seramai 19 pelajar cemerlang dalam bidang akademik dan ko-kurikulum turut menerima Anugerah Khas pada majlis konvokesyen tersebut.

KecemerlanganAntaranya ialah Anada Raj a/l Poovindran pelajar Faculty of Health & Life Sciences yang menerima Anugerah Pingat Emas Canselor berdasarkan kecemerlangan dalam bidang akademik dan ko-kurikulum.

Chung Soon Hock dan Muhammad Hidayat Rahim dari Faculty of Business Management & Profesional Studies, Jalal Ikram Mohamed Nori dan Shahira Nadira Abd. Aziz dari Faculty of Health and Life Sciences serta Diana Ali dari Faculty of Information Sciences & Engineering pula menerima Anugerah Presiden.

Sementara itu, 13 penuntut menerima Anugerah Akademik. Mereka ialah Anna Teresa Peter Amandus, Siti Hajar Mohd. Ashaan Baja, Kavitha a/p Karunaneethi, Nur Farhana Md Mokramin, Thilagavathi a/p Malayandy, Nor Hazwani Ahmad, Lim Lee Yen, Eng Chee Heng, Nur Aryuni Ahamad Faudzi, Mohamed Shaiful Borhan, Faradiba Mohd. Affandi, Md. Ariffin Mad Sani dan Tasaratha Rajan a/l Anamalai.

Sejak konvokesyen pertama, lebih 95 peratus daripada graduan MSU mendapat pekerjaan di dalam pelbagai organisasi dalam tempoh enam bulan selepas bergelar siswazah.

Antara faktor utama yang menyumbang ialah kursus yang ditawarkan di MSU serta input berkenaan industri yang dapat diperoleh di dalam semua disiplin pengajian yang ditawarkan.

Sejajar dengan visi menjadi universiti pilihan di negara ini dalam bidang teknologi dan pengurusan, MSU telah memulakan langkah pengantarabangsaannya melalui penubuhan International Medical School (IMS) di Bangalore, India serta pembukaan tiga Pusat Wilayah MSU di China, Singapura dan Vietnam.

Langkah-langkah ini menunjukkan komitmen MSU dalam setiap usahanya untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan.

Menyedari kepentingan kaitan antara kursus dan memenuhi permintaan pasaran kerja, pihak industri turut menyediakan anugerah kepada siswazah cemerlang.