Tuesday, April 29, 2008

UUM lantik tujuh Profesor


ALOR STAR 24 April - Universiti Utara Malaysia (UUM) melantik tujuh Profesor berkuatkuasa, Isnin lalu.

Mereka ialah Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Prof. Dr. Abdul Razak Chik, Penolong Naib Canselor Kolej Perniagaan (COB), Prof. Dr. Mahamad Tayib, Dekan Pembangunan Pelajar dan Keusahawanan COB, Prof. Dr. Nor Hayati Ahmad.

Dua lagi daripada COB ialah Prof. Dr. Rosli Mahmood dan Prof. Dr. Adiana Hiau Abdullah, manakala Prof. Dr. Mohamad Hanapi Mohamad dan Prof. Dr. Mansor Mohd. Noor dari Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (COLGIS).

Pendaftar UUM, Harun Amin dalam kenyataannya di sini hari ini berkata, pemilihan kepada pelantikan itu dibuat berdasarkan kepada beberapa kriteria antaranya ialah kecemerlangan akademik dan cadangan daripada tiga penilai luar termasuk dua penilai dalam negara.

''Mereka yang terpilih perlu melepasi temuduga yang dijalankan di peringkat universiti dan mendapat kelulusan daripada Lembaga Pengarah Universiti," katanya.

Mengenai pelantikan Mansor pula, menurut Harun, ahli akademik itu sebenarnya telah bersara tetapi memandangkan kecemerlangannya dalam penyelidikan dan akademik, UUM tetap melantik beliau sebagai Profesor.

''Ini sekali gus memberi isyarat kepada mana-mana ahli akademik untuk terus menyumbang kepada penyelidikan meskipun telah bersara," katanya.

Dengan pelantikan tersebut, jumlah profesor di UUM meningkat kepada 22 orang.