Wednesday, April 30, 2008

Universiti penyelidikan perlu komersial sendiri hasil kajian



UNIVERSITI penyelidikan disaran mengkomersialkan sendiri hasil penyelidikan menerusi penubuhan syarikat yang dimiliki bersama institusi pengajian tinggi (IPT) terbabit, fakulti, pelajar dan pelabur.

Presiden Stevens Institute of Technology, New Jersey, Amerika Syarikat, Dr Harold J Ravenche, berkata pendekatan itu berdasarkan Model Moden Pengkomersialan Harta Intelek Universiti Penyelidikan yang menggalakkan pemupukan budaya keusahawanan di kalangan warga IPT.

Katanya, revolusi baru pengkomersialan hasil penyelidikan universiti itu bukan saja membolehkan institusi terbabit meraih lebih keuntungan berbanding penerimaan royalti penjualan paten, malah berupaya merapatkan jurang hubungan IPT dan industri menerusi penyertaan pelbagai agensi dan syarikat sebagai pelabur dalam perniagaan yang ditubuhkan universiti berkenaan.


“Model tradisional pengkomersialan hasil kajian universiti penyelidikan tidak menyokong usaha pemupukan persekitaran pembelajaran berinovasi apabila hasil penyelidikan yang sudah dipatenkan dijual kepada pihak luar sedangkan universiti boleh membangunkan perniagaan menggunakannya.

“Pendekatan penubuhan syarikat oleh universiti yang dicadangkan dalam Model Moden Pengkomersialan Harta Intelek Universiti Penyelidikan sudah dilaksanakan di Amerika Syarikat dan terbukti kejayaannya

“Menerusinya, universiti di negara berkenaan berjaya melahirkan graduan yang bukan saja berpengetahuan dalam bidang dipelajari, malah mempunyai keupayaan membangun dan menubuhkan syarikat bagi memastikan hasil penyelidikan mereka dapat dimanfaatkan masyarakat dan negara,” katanya ketika mempengerusikan forum Model Baru Untuk Mengkomersialkan Harta Intelek Universiti - Peluang dan Pengajaran, di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, baru-baru ini.

Hadir sama, Naib Canselor UKM, Prof Datuk Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin dan Timbalan Naib Canselor (Jaringan Industri dan Masyarakat), Prof Dr Saran Kaur Gill.

Harold memberi contoh kejayaan Castle Point Scientific LLC yang berjaya menarik minat kerajaan negara nya untuk membangunkan produk sensor optikal ultra sensitif sebagai alat kawalan keselamatan sempadan negara.