Tuesday, April 29, 2008

MMU cipta rekod anjur badminton 60 jam


MELAKA 21 April - Universiti Multimedia (MMU) Melaka berjaya menyenaraikan namanya dalam Malaysia Book of Record (MBOR) apabila berjaya menganjurkan pertandingan badminton selama 60 jam tanpa henti, baru-baru ini.

Penaung Kelab Sukan MMU, Senator Chiw Tiang Chai berkata, pertandingan tersebut merupakan yang pertama kali direkodkan di dalam MBOR kerana sehingga kini belum ada mana-mana organisasi yang menganjurkan pertandingan badminton selama itu di Malaysia.

''Kejayaan MMU ini sekali gus berjaya menaikkan imej dan kebolehan sektor institusi pendidikan di Melaka dalam bidang sukan.

''Saya harap kejayaan ini akan menjadi ikutan institusi pendidikan tinggi lain di negeri ini dan ia sekali gus mempromosikan Melaka ke mata dunia," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian hadiah kepada para pemain badminton di MMU di sini baru-baru ini.

Majlis penyampaian hadiah disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Negeri Kebajikan, Perpaduan, Belia dan Sukan, Datuk Ab Karim Sulaiman.

Berikutan kejayaan MMU itu, Tiang Chai berkata, pihaknya akan mengadakan satu lagi acara sukan badminton di peringkat kebangsaan.

''Kali ini kita akan cuba jemput lagenda badminton Indonesia, Ricky Subagja dan juara regu Olimpik 2000, Tony Gunawan.

''Saya akan membantu untuk mencari pemain yang benar-benar berminat untuk menyertainya dan berharap kelab ini," katanya.