Wednesday, April 30, 2008

Jatuh cinta pandang pertama di Oxford


Oleh Salina Abdullah


HOTEL Malmaison Oxford.

Seni bina seiring kecemerlangan akademik

TIDAK pernah terlintas di fikiran untuk menjadi penghuni penjara! Tetapi itulah yang berlaku. Pada 22 November lalu, penulis secara rasminya bergelar 'banduan'!

Terus terang penulis katakan, penulis tak bersalah. Penulis tidak melakukan apa-apa jenayah pun, tapi tetap 'dihukum'! Bilik 134. Itulah sel tempat penulis ditempatkan.


Adilkah dunia ini?

Memang teramat adil kerana bilik kurungan yang `dihadiahkan' kepada penulis bukan sebarang penjara, ia penjara yang memanjakan dan memberi penuh keselesaan. `Penjara' kelas satu!

Hotel Malmaison Oxford, `penjara' yang menempatkan penulis adalah bekas penjara. Dengan mengekalkan sebahagian besar binaan asal Penjara Oxford itu, tidak keterlaluan jika dikatakan tiada siapa akan menjangka hotel itu asalnya sebuah penjara (kecuali jika sudah diberitahu terlebih dulu asal-usul hotel itu dan pasti jugalah penduduk tempatan).

KOLEJ Christ Church.

Penulis tahu Hotel Malmaison ini adalah bekas penjara ketika masih lagi di tanah air. Pengurus Pemasaran dan Komunikasi VisitBritain Malaysia, Sumathi Ramanathan, yang menguruskan pengembaraan penulis ke bandar luar London ini, pernah memaklumkan perkara itu.

Katanya, penulis pasti akan seronok menginap di Hotel Malmaison, hotel yang dimajukan di atas bekas penjara.

Menarik tapi menakutkan juga. Kepala sudah membayangkan hotel ini pastinya `berhantu'. Namun, sebaik mata terpandang, bagaikan jatuh cinta pandangan pertama! Unik, menarik, tidak langsung membayangkan hotel butik ini dulunya sebuah penjara yang `menyimpan' rahsia penjenayah.

Patutlah hoetl ini mendapat pelbagai pengiktirafan, antaranya

PERPUSTAKAAN Bodleian.

Conde Nast (CN) Traveller Hot Hotel Award 2006 dan AA Hotel Group of The Year 2007.

Terletak di nadi Oxford, hotel ini (dulunya Penjara Oxford) adalah sebahagian daripada Istana Oxford, yang dibina pada 1071. Menjadi tempat penginapan keluarga Diraja pada awalnya, istana ini kemudiannya turut digunakan sebagai pusat pentadbiran kerajaan, mahkamah dan penjara. Malah, ia aktif digunakan sebagai tempat kurungan pesalah hingga 1996.

Kalau sudah namanya penjara, pasti ada kisah pelik dan menyeramkan, getus hati penulis. Penulis ajukan soalan kepada Jean Slater, pemandu pelancong, kalau-kalau ada kes bunuh, penjenayah yang membunuh diri di penjara itu. Yalah, untuk `keselamatan' waktu tidur malam nanti.

Ada, jawabnya ringkas! Aduh, kata orang kenapa perlu takutkan `hantu', ia hanya mainan syaitan. Tetapi, kalau sudah namanya manusia, meremang jugalah bulu roma sambil berharap janganlah `berlaku' apa-apa malam nanti.

Kisah seram terhenti setakat itu apabila Jean `memandu' penulis dan seorang lagi rakan, N Shashi Kala menjelajah bandar Oxford. Destinasi pertama, tempat makan.

Cafe yang kami singgah awal petang itu, kecil saja, ringkas, namun sajiannya dipersembahkan amat menarik. Paling penting, enak.

Mushroom toast (roti bakar cendawan) yang penulis nikmati petang itu memang lazat, disulami secawan teh panas dalam cuaca sejuk musim dingin...memang mengasyikkan.

Ia terletak betul-betul berhadapan Kolej Christ Church, kolej terbesar Universiti Oxford, antara universiti terkemuka di dunia (antara satu sebab lagi penulis begitu teruja bila tiba di Oxford). Juga berdekatan gerai menjual cenderahati watak filem kanak-kanak terkemuka, Alice's Adventures in Wonderland.

Perut kenyang, hati senang, kami mulakan penjelajahan ke Universiti Oxford atau lebih dikenali sebagai Oxford saja. Terus terang penulis kata, inilah saat yang penulis nanti-nantikan. Siapa yang tidak menyimpan hasrat untuk bergelar mahasiswa Oxford, antara universiti terkemuka di dunia?

Tak dapat bergelar mahasiswa dan graduan Oxford pun tak apalah, menjejakkan kaki di situ sudah cukup menggembirakan. Ramai orang terkemuka melanjutkan pengajian di universiti yang dikelaskan sebagai universiti terbaik di United Kingdom (berdasarkan ranking Times Good University Guide 2008 dan Guardian University Guide) dan ke-10 terbaik di dunia pada 2007 oleh Academic Ranking of World Universities).

Tidak hairanlah jika 25 lima Perdana Menteri British dilahirkan universiti ini, antaranya Margaret Thatcher dan Tony Blair. Universiti ini yang turut `menjemput' pelajar dari negara luar turut menjadi pilihan ketua negara luar seperti Raja Abdullah II dari Jordan dan Raja Harald V (Norway).

Begitu juga tiga Perdana Menteri Australia (John Gorton, Malcolm Fraser dan Bob Hawke); dua Perdana Menteri India (Manmohan Singh dan Indira Gandhi); Zulfiqar Ali Bhutto dan Benazir Bhutto (Pakistan) serta Presiden Amerika, Bill Clinton.

Saintis terkemuka, Stephen Hawking, Richard awkins dan pemenang Anugerah Nobel dalam bidang sains, Anthony James Legget serta pencipta World Wide Web, Tim Berners-Lee juga melanjutkan pengajian di Oxford. Begitu juga penulis Clive Staples "Jack" Lewis (C S Lewis), penulis Chronicles of Narnia.

Selain itu, aktivis dan juga pemenang Anugerah Nobel, Aung San Suu Kyi juga lahir dari universiti ini. Beliau adalah graduan Kolej St Hugh, kolej yang turut melahirkan Khairy Jamaluddin, Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno.

Universiti Oxford memang menarik. Bukan saja kerana aspek akademiknya, seni bina bangunan setiap kolejnya juga menarik. Begitu juga dengan perpustakaan utamanya, Perpustakaan Bodleian. Lebih menarik, perpustakaan kedua terbesar di United Kingdom ini (selepas Perpustakaan British) menempatkan lebih lapan juta bahan bacaan dengan rak buku sepanjang 187.2 kilometer (117 batu)!

Dengan 39 kolej di bawah universiti ini, tidak keterlaluan jika dikatakan bandar Oxford adalah bandar universiti menjadikan kedai buku, orang muda (penuntut universiti) juga basikal (yang menjadi antara pengangkutan utama penuntut) suatu pemandangan biasa.

Penjelajahan bandar universiti terhenti apabila matahari tidak lagi menyinar seawal jam 4 petang (matahari terbenam awal pada musim sejuk). Tambahan pula, kami menerima undangan menghadiri jamuan di Istana Bleinheim, istana yang diiktiraf sebagai antara Warisan Dunia.

Menariknya istana ini, ia bukanlah sebuah istana biasa yang menjadi tempat penginapan keluarga Diraja. Istana Bleinheim adalah rumah penginapan yang mendapat taraf istana dan rumah terbesar di England.

Seperti bangunan lain di Oxford, Istana Blenheim yang terletak

di Woodstock, Oxfordshire, 12.8 kilometer ke utara Oxford ini juga tidak terkecuali dengan keunikan seni binanya dan hiasan dalamannya. Jika anda ke Oxford, jangan lepaskan peluang berkunjung ke istana ini, yang dibuka untuk tatapan awam setiap hari sepanjang tahun kecuali pada Hari Krismas.

Bagi penulis, tidak banyak yang perlu dilakukan Oxford untuk menjemput pengunjung ke bandarnya.

Oxford sememangnya dikurniakan keindahan seni bina, landskap juga sejarah yang cukup membuatkan ramai tidak mengecualikannya dalam perancangan percutian.

Mungkin kerana itu juga ia menjadi tarikan bagi pembuat filem. Filem Harry Porter umpamanya menggunakan universiti terkemukanya, Universiti Oxford untuk babak dalam filem berkenaan.

Secara peribadi, penulis amat menyukai bandar ini. Seawal sampai, perasaan suka sudah berputik. Bandarnya bersih, nampak kemas, tersusun, bangunan lama yang dikekalkan menambah keindahan bandar - bahan binaannya, blok batu dengan warna semula jadi, tidak dicat, ditambah pula dengan seni bina yang unik dan menawan.

Ditambah pula dengan Universiti Oxford dan Hotel Malmaison. Pastinya malam itu, tidur penulis di Hotel Malmaison berlalu dengan aman walaupun sebelum mata dipejam macam-macam perkara menyeramkan penulis bayangkan.

Kesimpulannya, hati penulis terpenjara di Oxford. Pasti, bandar ini akan menjadi destinasi pilihan kala berkesempatan kelak.

Untuk maklumat lanjut mengenai Oxford, layari laman web www.bestofbritain.com.

Istana Oxford

  • Terletak di Oxford, istana ini dibina oleh bangsawan Norman (Normandy), Robert D'Oyly pada 1071 (sejurus selepas penaklukan England oleh Normandy pada 1066).

  • Antara istana tertua di United Kingdom, istana ini menjadi tempat penginapan Maharani Matilda pada 1141 sehingga istana itu dikepung oleh raja.

  • Selain menjadi tempat penginapan keluarga Diraja, ia juga menjadi pusat pentadbiran pihak berkuasa. Perbicaraan dijalankan di sini dan walaupun rekod menunjukkan ia menjadi penjara pada 1230, ia dikatakan menjadi tempat tahanan penjenayah jauh lebih awal.

  • Ia terus beroperasi sebagai penjara sehingga 1996. Projek Warisan Istana Oxford kemudiannya mengubah istana dan penjara menjadi tempat tumpuan awam dan kompleks warisan tanpa menjejaskan sejarah dan warisan bangunan terbabit membabitkan dana sebanyak £3.8 juta (kira-kira RM24.3 juta).

  • Kompleks Istana Oxford ini dibuka pada kini merangkumi pusat beli-belah, pusat persembahan teater dan paling menarik, hotel mewah, Hotel Malmaison, hotel pertama di United Kingdom yang dibangunkan daripada bekas penjara.

    University of Oxford

  • Juga dikenali sebagai Oxford saja, ia adalah universiti tertua di negara berbahasa Inggeris.

  • Tarikh penubuhannya tidak dapat dipastikan namun ia sudah wujud sejak abad ke-11.

  • Pertelingkahan yang berlaku antara penuntut Oxford dan penduduk sekitar pada 1209 menyebabkan ramai ahli akademiknya berhijrah ke bahagian timur laut Cambridge dan menubuhkan Universiti Cambridge. Sejak itu, dua universiti ini sering bersaing antara satu sama lain.

  • Universiti ini merangkumi 39 kolej, dengan struktur dalaman dan aktiviti tersendiri. Semua kolej dipantau oleh pentadbiran pusat.

  • Kolej Christ Church adalah kolej terbesar di universiti ini. Diasaskan oleh Cardinal Wolsey pada 1525 dan dikenali sebagai Kolej Cardinal sebelum bertukar nama kepada Christ Church pada 1545. Ia adalah satu-satunya kolej yang mempunyai gereja dalam kawasannya. Pengarang Alice's Adventures in Wonderland, Lewis Caroll adalah antara penuntut kolej ini.

  • Universiti ini turut menjadi pilihan sebagai lokasi penggambaran filem. Filem Harry Porter turut menampilkan Kolej Christ Church malah Dewan Hogwarts (dewan makan) di kolej itu dijadikan ilham untuk babak dalam filem berkenaan.

  • Perpustakaan pusat universiti ini, Perpustakaan Bodleian juga sering digunakan untuk lokasi penggambaran.

    Istana Blenheim

  • Terletak di Woodstock, Oxfordshire, 12.8 kilometer ke utara Oxford, istana ini adalah antara rumah terbesar di England.

  • Ia adalah satu-satunya rumah penginapan yang mendapat taraf istana. Mula dibina pada 1705 dan siap pada 1722, istana ini dibina sebagai hadiah kepada John Churchill, Duke Malborough yang pertama diatas kejayaannya menentang Perancis dan Bavaria.

  • Istana ini juga terkenal sebagai tempat kelahiran Perdana Menteri, Sir Winston Churchil pada 1874. Kini, ia menjadi tempat penginapan Duke Marlborough Ke-11 dan keluarganya.

  • Diiktiraf sebagai antara Warisan Dunia pada 1987.

  • Istana ini juga dibuka kepada umum setiap hari sepanjang tahun kecuali pada Hari Krismas.

  • Untuk maklumat lanjut, layari www.blenheimpalace.com.