Wednesday, April 30, 2008

Novel di tangan lulusan ekonomi



ANDREA Hirata Seman Said Harun dilahirkan di Belitong, Indonesia dan mula dikenali penggemar novel Indonesia, Malaysia serta Brunei menerusi novel sulungnya, Laskar Pelangi yang mendapat sambutan hangat pada 2006 dan 2007.

Bakat kepengarangan Andrea tumbuh subur meskipun begitu meminati subjek kimia, biologi, astronomi dan Sang Pemimpi adalah novel keduanya dalam tetraloginya yang disusuli dengan Edensor dan Maryamah Karpov.

Beliau mendapat pendidikan asas dalam bidang ekonomi di Fakulti Ekonomi Universiti Indonesia dan menerima biasiswa Uni Eropa bagi meneruskan pengajian sarjana dalam bidang sama di Universiti Sorbonne, Paris dan Universiti Sheffield Hallam di United Kingdom.


Tesis Andrea mengenai ekonomi telekomunikasi mendapat penghargaan daripada kedua-dua universiti berkenaan dan diadaptasi ke dalam bahasa Indonesia selain menjadi buku teori ekonomi telekomunikasi pertama yang dihasilkan oleh orang Indonesia.

Kini Andrea berkhidmat sebagai Penganalisis di PT Telkom Bandung dan tidak pernah merencana Laskar Pelangi untuk diterbitkan, meskipun ia menjadi rujukan ilmiah penulisan skrip, tesis dan sering dibentang pada seminar di Indonesia bagi menyusun cadangan kebajikan pendidikan.