Tuesday, April 29, 2008

KIST luaskan jaringan ke luar negara


KOTA BHARU 24 April - Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) akan memperluaskan jaringannya ke luar negara apabila bakal mengambil pelajar dari negara-negara di rantau ini bagi pengambilan sesi Julai depan.

Pengurus Komunikasi dan Korporat KIST, Noor Haslina Abdullah berkata, buat permulaan, seramai 200 pelajar dari Brunei, Thailand, Vietnam dan Kemboja akan mengikuti program di pusat pengajian itu.

"Mereka akan menyertai kursus diploma kejururawatan, pembantu perubatan dan juru X-Ray. Ini semua sebahagian daripada program ke arah melonjakkan KIST ke peringkat antarabangsa.

"Selaras dengan aspirasi kolej, kita akan membina sebuah pusat Diagnostic Radiography, menelan belanja RM1.4 juta bagi tujuan latihan dan ia adalah yang pertama di Pantai Timur," katanya di sini hari ini.

Dalam pada itu, Noor Haslina berkata, kolej terbabit kini menawarkan lapan program bagi lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) berbanding pada awal penubuhannya hanya menawarkan lima program pengajian sahaja.

Katanya, kampus di Telong Bachok kini menampung lebih 1,000 pelajar dari seluruh negara yang mengikuti pelbagai bidang sains kesihatan, psikologi serta syariah.

"Program pengajian yang ditawarkan dalam bidang sains kesihatan adalah program yang memenuhi pasaran kerja hari ini.

"Malah kita turut mendapat sokongan daripada pihak kerajaan yang yakin dengan kemampuan KIST, apabila menempatkan pelajar mereka mengikuti kursus juru x-ray dan jururawat di kolej ini.

"Selain lapan program pengajian yang ditawarkan, kini tiga program baru iaitu diploma Sains Kesihatan dan Kecergasan, diploma Pembantu Teknologi Makmal Perubatan dan diploma Kesihatan Persekitaran," katanya.

Bagi yang berminat untuk menjadi sebahagian daripada ahli keluarga kolej ini, bolehlah melayari laman www.kist.edu.my, bagi mendapat maklumat lanjut.