Thursday, May 28, 2009

20 kadet wanita pertama UPNM


KUALA LUMPUR 25 Mei - Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) mencipta sejarah apabila menerima masuk kumpulan pertama 20 wanita kadet bagi mengikuti sesi pengajian Julai ini.

Kumpulan wanita itu merupakan antara 247 kadet yang mendaftar diri 16 Mei lepas dan kini menjalani latihan sama seperti kadet lelaki.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohd. Khaled Nordin berkata, kemasukan kadet wanita itu merupakan satu perkembangan baik dan memuji sikap mereka yang berani mengikuti latihan lasak di universiti berkenaan.

Usaha ini sejajar dengan matlamat kerajaan untuk melahirkan modal insan yang cemerlang dalam bidang pertahanan negara, katanya kepada pemberita selepas melawat kampus induk UPNM di Kem Sungai Besi di sini hari ini.

Sementara itu, Naib Canselor UPNM, Lt. Jen. Datuk Zulkifli Zainal Abidin berkata, universiti itu tidak mengamalkan ketidakadilan gender kerana kadet diterima masuk berdasarkan merit.

Katanya, kursus yang ditawarkan buat masa ini ialah program asasi dan ijazah sarjana muda Kejuruteraan Pertahanan, Sains dan Teknoloji Pertahanan dan Pengurusan Pertahanan.

UPNM menawarkan 800 kekosongan termasuk 400 kekosongan bagi program asasi dengan 80 peratus daripada jumlah kekosongan itu ditawarkan khas untuk kadet, sementara 20 peratus lagi ditawarkan kepada pelajar awam. - BERNAMA