Wednesday, May 20, 2009

UKM pertahan kejuaraan

UNIVERSITI Kebangsaan Malaysia (UKM) mempertahankan kejuaraan tahun lalu apabila dinobatkan juara Pertandingan Sistem Kuasa Elektrik (Electric Power System Competition 2009 - EPSCOM 2009) yang berlangsung di Panggung Seni, Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR), UKM, baru-baru ini.

Pasukan UKM B yang terdiri dari pelajar tahun empat Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Sistem, Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina (FKAB) iaitu Mohd Hairil A Karim, Diana Tan Hui Lyn dan Adilah Zaira Abu Bakar menewaskan 13 pasukan dari lapan institusi pengajian tinggi (IPT) yang mengambil bahagian.


Pertandingan yang dinilai berasaskan penyelesaian masalah tenaga elektrik anjuran bersama Institut Elektrik Elektronik Engineers (IEEE) Pes, Cigre, UKM, Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Akaun Amanah Industri Bekalan Elektrik (AAIBE) melayakkan pasukan UKM B pulang dengan hadiah wang tunai RM9,000, piala dan sijil.

Mereka juga dipilih menerima hadiah bagi Kategori Penyelesaian Terbaik dengan hadiah wang tunai RM900.

Timbalan Presiden Kanan TNB, Datuk Wira Sidik Ahmad, berkata pertandingan ini sangat berguna kepada pelajar IPT dalam mencari penyelesaian sesuatu masalah yang timbul khususnya berkaitan bekalan elektrik.

"Pelajar perlu faham teori dan realiti alam pekerjaan kerana kedua-duanya memainkan peranan penting dalam isu semasa.

"Selain itu, masyarakat setempat juga perlu diutamakan kerana mereka adalah tanggungjawab yang tidak boleh diabaikan," katanya.

Hadir sama, Timbalan Naib Canselor, Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Prof Dr Sheikh Ghazali Sheikh Abod, Dekan Fakulti Kejuruteraan UKM, Prof Dr Mohd Marzuki Mustafa, Pengerusi EPSCOM, Dr Ir. Abdul Halim Abu Bakar dan Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan, Prof Dr Azah Mohamed.

Sementara itu, pasukan Universiti Malaya A (UM) terdiri daripada Lim Chee Shen, Che Hang Seng dan Mohd Nizam Esa dipilih Naib Juara dengan menggondol wang tunai RM6,000, piala dan sijil manakala pasukan UM B di tempat ketiga dengan hadiah wang tunai RM3,000, piala dan sijiil.

Pasukan UM B juga dipilih menerima Kategori Persembahan Terbaik dengan hadiah wang tunai RM900.00.

Antara IPT yang mengambil bahagian ialah Universiti Muiltimedia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Teknologi Petronas, Universiti Malaya, Universiti Tenaga Nasional, Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka.