Wednesday, May 20, 2009

Komitmen bantu mangsa Zionis

UNIT Pembangunan Pelajar, Management & Science University (MSU) dan Kumpulan Kolej PTPL (PTPL), menganjurkan program Pelancaran Tabung Kemanusiaan Palestin 2009 di kampus induknya, Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Tabung kemanusiaan itu bagi membantu meringankan beban penderitaan rakyat Palestin di Semenanjung Gaza yang menjadi mangsa kekejaman zionis.


Presiden yang juga Naib Canselor MSU/ (PTPL), Prof Datuk Mohd Shukri Ab Yajid, berkata kutipan derma Tabung Kemanusiaan Palestin itu acara tahunan yang dijalankan MSU dan Kumpulan Kolej PTPL.

Menurutnya, MSU dan PTPL menyediakan RM40,000 bagi tabung ini dan mensasarkan mengutip RM100,000.

"Setiap kutipan yang diterima akan digandakan dan disalurkan terus kepada Global Peace Malaysia bagi membeli keperluan rakyat Palestin termasuk ubat-ubatan dan makanan.

"Tabung itu adalah komitmen berterusan MSU dan PTPL bagi membantu mereka yang ditimpa kesusahan akibat peperangan atau bencana alam," katanya.

Mohd Shukri berkata, pihaknya pernah memberi bantuan untuk mangsa gempa bumi, tsunami, dan peperangan.

"Kami mahu mencetuskan kesedaran dalam kalangan pelajar MSU dan PTPL selain masyarakat sekitar makna kemanusiaan dan keamanan.

"Pelancaran tabung ini diharap mampu melahirkan pelajar-pelajar yang prihatin dan sensitif kepada isu kemanusiaan dan keamanan sejagat," katanya.